Další článek ze Zpravodaje Benátecka představující naše hodnoty.

Individuální přístup je naší základní hodnotou. V Základní škole Otevřeno uzpůsobujeme učební podmínky tomu, aby byl každý žák skutečně naplno vnímán. Nevidíme děti jen jako chodící nádoby na znalosti, jak to karikuje Charles Dickens ve svém románu Zlé časy.

U nás má každý právo být přijat jako komplexní lidská osoba se svými emocemi, znalostmi, dovednostmi, slabostmi i silnými stránkami, se svými talenty, zájmy, individuálními dary. Ke každému se snažíme přistupovat bez předsudků, nad nikým nelámeme hůl, nikoho neškatulkujeme. To je mimochodem hlavní důvod, proč neznámkujeme: raději dáváme dětem průběžnou zpětnou vazbu na jednotlivé aspekty toho, co dělají, jak se učí, co umí a v čem ještě potřebují zabrat. Děti se postupně učí samostatně plánovat a vyhodnocovat své pokroky. Chceme, aby naše škola byla také genderově citlivá. Nepoužíváme nálepkování ani v tomto smyslu (např. “to je taková hodná holka” nebo  “no jo kluci, ti prostě vždycky zlobí”). Jsme zapojeni do sítě škol pracujících s talentovanými dětmi, kde také čerpáme inspirace, protože talentované je pro nás každé dítě.

Nepořádáme třídní schůzky, na kterých by se přede všemi probíral prospěch nebo problémy jednotlivých dětí. K tomu nám slouží tripartity, alespoň dvakrát ročně setkání třídního učitele, rodičů a dítěte, na kterém společně s dítětem popisujeme, co se mu daří a co ne a jak budeme dále v podpoře jeho vlastního učení postupovat.

Individuální přístup neznamená, že si jen děláme, co chceme. To přece v životě nemůže nikdo z nás! Žádná z potřeb nesmí být bez předešlé dohody realizována na úkor druhých (typicky právo na klidné učení). Jsme vzdělávající se komunitou, nikdo tu na světě nejsme sami. Učíme se vzájemné ohleduplnosti a laskavosti. Individuální přístup pro nás neznamená podporu přebujelého celospolečenského individualismu, ale právě naopak: zásadní je pro nás být odpovědný k sobě, druhým i světu.

Děti u nás mají určitě o něco větší svobodu (hlavně svobodu volby jakým způsobem se budou s naší podporou učit), ale o to větší odpovědnost za průběh svého učení. Jsme jim společně s rodiči průvodci na cestě jejich vlastního růstu.

 

Zpravodaj Benátecka, duben 2024